Time to celebrate! Mixmash Radio vierde gisteren haar 100e radioshow en zond dit live uit vanaf het hoofdkantoor in Amsterdam. Niemand minder dan de gerespecteerde dj Laidback Luke zit achter het eigenwijze platenlabel en de radioshows. Op 22 april kregen wij de kans om hem live aan het werk te zien tijdens een intieme feestsetting.
Mixmash Records werd in 2004 opgericht en staat bekend als een platenlabel voor nieuw talent. Nu, tien jaar later, is het een gevestigde naam binnen de Dance-scene.
Bij binnenkomst was het al direct duidelijk dat er iets te vieren was: waar krijg je anders Heineken en wijn om 16:00 op een doordeweekse woensdag? Onder het genot van een aantal lekkere beats die uit de subwoofers klonken, stroomde het gehele Mixmash team langzaam binnen om de radioshow bij te wonen. Er werd niet teruggeblikt op de voorgaande edities, maar juist een focus gelegd op de toekomst met veel nieuwe exclusieve tracks die het komende jaar gereleased worden.
Na 100 succesvolle radioshows is het de hoogste tijd om het label achter succesvolle releases van o.a. Avicii, Martin Solveig, Hardwell, Quintino, Deorro en Chocolate Puma beter te leren kennen. Wij hadden dan ook (weer) het genoegen om een interview te doen met de oprichter, Laidback Luke himself.
Waardoor is het idee ontstaan om Mixmash te starten?
“Ten eerste was het natuurlijk een platform om mijn eigen muziek te releasen. Maar ten tweede was ik altijd al bezig met het opleiden van jong talent. Hier zitten vaak hele goede producers bij, maar ik kon ze toen nog geen platform bieden om hun muziek op uit te brengen. Dat platform hebben wij toen opgebouwd en hebben wij nu nog steeds. Inmiddels hebben we hier flink wat hoogstaand talent op uitgebracht.”
Had je ooit durven dromen dat het zo’n succes zou worden als dat het nu is?
“Dromen altijd natuurlijk, maar het is een lastige weg geweest die we hebben genomen: het kiezen voor jong en nieuw talent. Het is makkelijk om met grote, bekende namen te werken, maar juist om het nieuwe talent te pushen is doorzettingsvermogen nodig. Een voorbeeld hiervan is de eerste release van Avicii. Mensen kenden hem toen nog niet en hadden daardoor eerst minder interesse, ze vonden mijn edit van zijn track bijvoorbeeld toffer. Nu, jaren later, zie je dat hij gewoon een wereldster is geworden. Op zulke dingen kijken wij echt met trots terug.”
Op welke wijze hoop je dat Mixmash andere dj’s inspireert?
“Om eigenwijs te zijn! We vallen een beetje buiten de boot, maar ik vind dat wel fijn. We hebben al een Spinnin’ Records, maar in mijn tijd was bijvoorbeeld Size Records (label van Steve Angello) net zo groot als Revealed. Het is gewoon heel goed om je eigen identiteit aan te houden en te staan waar je voor staat. Wij zijn altijd super eigenwijs geweest en hopen dat andere dj’s dat ook durven te zijn: out of the box denken.”
Hoe uit zich dat ‘eigenwijs zijn’ bij jullie, buiten de muziek en releases om?
“Een voorbeeld daarvan is ons eerste artwork. Dat bestond uit allemaal vreemde figuren en karikatuurtjes. Dit was eigenlijk al direct heel anders dan dat wij vooraf bij andere labels hadden gezien.”
Waar denk je dat Mixmash over 20 jaar staat?
“Over 20 jaar… dan ben ik bijna 60! Wij hebben op dit moment voornamelijk nog moeite om cross-over te gaan met onze tracks. We hebben geluk gehad met Chocolate Puma - Step Back: dat was een gouden plaat. Het blijft lastig om tracks naar de top-40 te brengen, dus wij doen ons petje af voor hoe Spinnin’ dat lukt. Het zou daarom mooi zijn als ons dat op internationaal niveau ook gaat lukken.”
Waarom is het zo belangrijk om tracks in de top-40 te krijgen?
“Dat heeft met name te maken met het doorduwen van de nieuwe talenten. Het is gewoon heel belangrijk om al die aandacht te kunnen krijgen ervoor.”
Hoe zou jij de onderlinge werksfeer op het hoofdkantoor omschrijven?
“Nou, ik ben zelf natuurlijk bijna nooit op kantoor, omdat ik altijd op reis ben. Maar over het algemeen is het wel heel tof en heel losjes. Het zijn allemaal muziekliefhebbers hier en wat ik ervan meekrijg is dat ze ook wel een hoop ‘onderbroekenlol’ hebben.”
Heb jij zelf het team achter Mixmash geselecteerd?
“Mixmash is een bedrijf dat beheerd wordt door mijn manager en mij. Mijn manager beheert het kantoor en ik doe zelf meer de creatieve dingen erachter en de A&R.”
Zou je Mixmash ooit verkopen?
“Ik weet het niet. Misschien over 20 jaar dan hè haha! Ik weet niet of ik er dan nog zo jong in sta als nu. Het is mijn absolute passie om een eigen platenlabel te hebben en ik begeleid op het moment iets meer dan 45 talenten en om te zien hoe zij zich verder vorderen is iets dat mij onwijs gedreven houdt. Ik denk persoonlijk dat ik het runnen van het label langer zou blijven doen dan het draaien, omdat het reizen natuurlijk ook erg zwaar is en een label kan vanuit een thuisbasis worden gerund. Momenteel ben ik natuurlijk nog lang niet uitgedraaid en al helemaal niet klaar om te stoppen met Mixmash.”
Wat is het verschil tussen Ones To Watch Records en Mixmash Records?
“Op Mixmash willen wij meer cross-over tracks (meer commercieel gericht) en op Ones To Watch meer dj-tracks. Het is een verraderlijke naam, omdat men daardoor denkt dat Ones To Watch alleen voor het nieuwe talent is, maar de releases erop zijn momenteel meer underground. Binnenkort release ik er ook op. Het is om eerlijk te zijn destijds ook opgericht doordat het releaseschema van Mixmash vol zat, maar we nog zoveel nieuwe vette demo’s kregen die we ook graag wilde releasen. Daardoor is het eigenlijk een beetje hetzelfde platform, omdat wij graag al het talent willen stimuleren.”
Wat zijn volgens jou namen waar wij de komende tijd op moeten gaan letten?
“Het is erg lastig om te voorspellen, want je hebt net ‘die ene grote track’ nodig om door te breken. Een hoop gasten zijn momenteel echt goed bezig. Als ik een voorbeeld moet noemen is mijn volgende track een met Shelco Garcia. Hem zie ik een beetje als de nieuwe GTA. Ook D.O.D. zijn wij momenteel hard aan het pushen. Hij is een fantastische dj en erg getalenteerd als producer met zijn hoofd op de juiste plek.”
Hoe gaan jullie de 100e show vieren en hoe kijk jij zelf terug op de radioshows tot nu toe?
“Het is hier op kantoor natuurlijk feest en deze show wordt live uitgezonden. Van nature ben ik helemaal geen radioman. Tijdens de eerste show was ik echt ongemakkelijk met praten en dat is wonder boven wonder nog goed gekomen… En nu hebben ze mij vanuit het kantoor gestrikt om live radio te gaan maken! Ik ben er stiekem wel heel erg zenuwachtig voor: live interviews doen, jingles starten, presenteren, mixen en alles bij elkaar. Zelf moet ik straks overigens weer in het vliegtuig naar Dubai.”
De Mixmash Radio podcast is te vinden in de iTunes Store.
Interviewer:
Alexander Strack van Schijndel
Foutje gezien? Let us know!
Meer Interviews van Alexander
Maak kans op een Marshall Emberton draadloze speaker twv €126!
De kans om te winnen bij Guestzone is groot. Inmiddels hebben wij 139.390 vrijkaarten
verloot onder onze members.
Dat zijn er ruim 800 per maand. En dat al bijna 15 jaar lang!
Maak een gratis account aan zodat jij ook vrijkaarten, gastenlijstplekken, vip-tafels en bonnen/muntjes kunt winnen.
Je maakt bovendien direct kans op een draagbare Marshall Emberton waterdichte speaker twv €126!
De Emberton gebruikt True Stereophonic, een unieke vorm van multidirectioneel geluid van Marshall met een absolute 360 ° -geluidservaring waarbij elke plek een sweet spot is.
Met 20+ uur van speeltijd kan je urenlang genieten van het superieure geluid van Marshall. Met een gewicht van slechts 0,7 kg is deze lichtgewicht luidspreker sterk en veerkrachtig, met een extreem duurzaam en gebruiksvriendelijk ontwerp waardoor deze speaker geschikt is voor elke gelegenheid.
Al member?
Uiteraard maak jij dan ook kans. Log in en controleer of alle gegevens zijn ingevuld en up-to-date zijn.
Maak extra kans door een leuke/originele reactie te schrijven onder onze Facebookpost.